Joukkorahoitus lienee kokenut yhden internetin aikakauden voimaannuttavimmista muutoksista. Suurten ihmisjoukkojen kerääntyminen samaan paikkaan ajasta tai maanosasta riippumatta on tuonut yritysten keskuuteen mahdollisuuden sekä esitellä liikeideaansa että kerätä varoja liiketoimintansa alkuun.

Menestyksekkäitä joukkorahoituskampanjoita

Joukkorahoitus on auttanut luomaan pohjaa monenlaisille menestyksekkäille liikeideoille ja yrityksille. Suomessa yksi menestyksekkäimmistä joukkorahoituskampanjoista on ollut suomalaisen vaatevalmistajan Samujin joukkorahoituskampanja, joka ylsi jopa hieman odottamattomasti 150 000 euroon. Tähän tavoitteeseen pääseminen pelasti kyseisen ketjun välittömältä konkurssilta. Myös esimerkiksi Timo Vuorensolan ohjaama tieteiselokuva Iron Sky toteutettiin osittain joukkorahoituksen ja osittain sponsorien avustuksella. Lisäksi kaikkein menestyksekkäimmät kansainväliset joukkorahoituskampanjat, kuten älykello Pebble, ovat onnistuneet keräämään lyhyessäkin ajassa jopa useita kymmeniä miljoonia dollareita.

Joukkorahoitus voi toimia loistavana ponnahduslautana aivan uusien yritysten alullepanoon sekä uusien tuotteiden ja palveluiden, kuten kasinopelien lanseeraukseen. Näitä kasinopelejä pääseekin testaamaan näppärästi tänä päivänä myös omalta kotisohvalta, sillä Gaming Club kasinobonukset tarjoavat sekä uusille että jo rekisteröityneille pelaajille huippumahdollisuuksia isoihinkin rahavoittoihin. Näillä rahoilla voi sitten pistää hyvän kiertämään ja lähteä tukemaan uutta mielenkiintoista yritystä joukkorahoituksen kautta!

Loistavia liiketoimintamalleja joukkorahoituksen näkökulmasta

1) Teknologia

Teknologian maailma etsii aina uudempia, edullisempia, toimivampia, kevyempiä ja pienempiä kannettavia laitteita, jotka kulkevat näppärästi omistajansa kanssa paikasta toiseen. Oli kyse sitten millaisesta teknologiasta tahansa, mikä tahansa pieni kannettava laite, jolla on vedenpitävä liikeidea ja mahdollisuus helpottaa tavallisen kuluttajan arkielämää, tulee olemaan houkutteleva sijoituskohde joukkorahoituksen maailmassa.

2) Mobiilisovellukset

Mobiilisovellukset ovat yksi joukkorahoituksen suosituimmista kohteista, sillä tänä päivänä niille löytyy enemmän kysyntää kuin koskaan aikaisemmin. Erityisesti viihteeseen ja vapaa-aikaan erikoistuneet sovellukset (kuten pelit, liikunta, hyvinvointi, musiikki, elokuvat ja tv-sarjat) ovat kaikki löytäneet joukkorahoitusmarkkinoilta aukon, josta on helppo päästä läpi.

3) Pienet paikalliset yritykset

Niin yllättävältä kuin se kuulostaa, pienet ja paikalliset yritykset ovat joukkorahoittajan silmissä houkutteleva kohde. Pieneen yritykseen sijoittaminen on monen joukkorahoittajan mielestä suhteellisen riskitön kohde, sillä näillä yrityksillä on mahdollisuudet päästä alkuun hyvin pienillä summilla. Paikallisten yritysten rahoittaminen on suosittua myös siksi, että oman yhteisön ja kaupunkikuvan tukeminen on monille sydäntä lähellä oleva asia.