Tapahtumat eivät läheskään aina ole halpaa hupia, ja erityisesti silloin, kun tapahtuman päätuottona toimii lipunmyynti, jolloin rahat on kerättävä jo etukäteen kattamaan tapahtuman muita kuluja. Monella tapahtuma-alalla työskentelevällä on aivan varmasti käynyt mielessä myös joukkorahoituksen mahdollisuus. Tähän rahoitusmuotoon, kuten mihin tahansa muuhunkin rahoitusmuotoon, liittyy kuitenkin sekä hyviä että huonoja puolia, joiden pohjalta kannattaakin pohtia tarkkaan, onko tapahtuman joukkorahoittaminen kannattavaa.

Tapahtuman joukkorahoittamisen edut

1. Joukkorahoitus on alhaisen riskin rahoitusmuoto

Tapahtuman rahoittamisessa esimerkiksi lainan tai oman pääoman avulla on aina omat riskinsä. Joukkorahoitukseen ei liity korkoja, vaikka joukkorahoitukseen erikoistuneet alustat ottavatkin välistä oman välityspalkkionsa. Rahan menettämisen riski on toki edelleen olemassa, jos kulutat tapahtumaan enemmän varoja kuin mitä sinulla on käytettävissä. Riski on joka tapauksessa huomattavasti pienempi kuin missään muussa rahoitusmuodossa.

2. Joukkorahoitus kasvattaa näkyvyyttä

Onnistunut joukkorahoituskampanja toimii myös markkinointikampanjana, sillä sen tarkoituksena on saada ihmiset tietoisiksi tapahtumasta. Joukkorahoituskampanja on loistava tapa kerätä rahaa ja tuoda samalla julki tapahtuman teemaa tai sen päämäärää, oli kyseessä sitten liikeidean esittely, hyväntekeväisyys tai uuden tuotteen tai palvelun lanseeraus.

3. Onnistunut joukkorahoituskampanja luo vahvempaa pohjaa tuleville tapahtumille

Sen lisäksi, että onnistunut joukkorahoituskampanja antaa tapahtumalle näkyvyyttä, voi se toimia ponnahduslautana myös tuleville tapahtumille. Kun ihmiset tuntevat tapahtuman jo entuudestaan, on heidän myös helpompi lähteä mukaan uudelleen ja uudelleen.

Tapahtuman joukkorahoittamisen haittapuolet

1. Menestyvä joukkorahoituskampanja vaatii aikaa ja rahaa

Kaikki onnistuneet kampanjat vievät paljon aikaa ja usein myös rahaa. Tässä mielessä sinun on oltava valmis sijoittamaan kampanjaan jonkin verran omaa pääomaa (tai lainaa), jotta voit varmistaa, että kampanja todella toimii ja saa aikaan näkyvyyttä.

2. Joukkorahoituskampanjan epäonnistumisen todennäköisyys on suuri

Yhdysvaltalaisen Entrepreneur-lehden julkaiseman tutkimuksen mukaan jopa 70-90 prosenttia joukkorahoituskampanjoista epäonnistuu. Tämä on valtava prosentti ja siksi sinun on oltava valmis investoimaan kampanjaasi paljon aikaa, motivaatiota ja energiaa.

3. Joukkorahoituksen kautta rahoitetut ideat ovat alttiita kopioinnille

Joukkorahoituksen kanssa kannattaa olla erityisen varovainen silloin, kun tapahtuman tarkoituksena on lanseerata uusi tuote tai palvelu. Näkyvyys voi houkutella paikalle myös ideavarkaita, joilla on mahdollista toteuttaa sama tapahtuma omilla varoillaan, jolloin sinun tapahtumasi voi menettää viehättävyyttään.