Joukkorahoituksesta on kasvanut vuosien saatossa hyvin suosittu tapa kerätä rahaa, esimerkiksi erilaisiin hankkeisiin ja tapahtumiin. Vaikka suurin osa joukkorahoituksesta tapahtuu näppärästi verkossa, voidaan joissakin tapauksissa rahaa kerätä myös tapahtuman kautta. Näistä kiistattomasti suosituimpia ovat hyväntekeväisyystapahtumat.

Joukkorahoitus on pankkilainaan verrattuna helppo ja riskitön tapa kerätä rahoitusta. Joukkorahoitustapahtuma voikin kuulostaa tapahtumasuunnittelijan korvaan helpolta hommalta, onhan tehtävänä saada vain mahdollisimman suuri joukko ihmisiä viihtymään ja tekemään lahjoituksia. Asia ei kuitenkaan ole aivan näin yksinkertainen, sillä myös joukkorahoitustapahtuma vaatii paljon suunnittelua ja onnistuneen toteutuksen.

Kuinka luoda onnistunut joukkorahoitustapahtuma?

1) Panosta kampanjan näkyvyyteen

Joukkorahoituksessa on kyse volyymista. Mitä enemmän ihmisiä tekee lahjoituksen, sitä lähemmäksi päämäärää päästään. Ihmisten tulee olla tietoisia tapahtumasta ja siitä, mihin rahaa annetaan. Myös kampanjan kohderyhmän tulee pysyä ajantasalla tapahtumasta; aktiiviset päivitykset, runsas informaatio ja näkyvyys sosiaalisessa mediassa ovat loistavia tapoja herättää kohderyhmän huomiota.

Joukkorahoituskampanjasta voikin tulla kokopäiväinen työ, sillä valmisteluun ja toteuttamiseen voi mennä jopa kuukausia. Osaavan tiimin lisäksi kampanjassa kannattaa panostaa tunnettujen yhteistyökumppanien etsimiseen, joiden näkyvyys itsessään auttaa siivittämään joukkorahoitustapahtumaa.

2) Turvaudu joukkorahoitusalustoihin

Joukkorahoitukseen erikoistuneet alustat helpottavat työtä huomattavasti. Näiden sivustojen kautta tapahtumaan osallistujat voivat rekisteröityä ja tehdä ennakkolahjoituksia. Ilmoittautumisen avulla myös itse tapahtuman suunnittelu sujuu mutkattomammin, sillä kaikki voidaan suunnitella ja toteuttaa sen pohjalta, kuinka monta ihmistä tapahtumaan tulee osallistumaan. Julkisissa tapahtumissa kävijämäärän laskeminen on toki hieman vaikeampaa, mutta yksityisissä tapahtumissa sähköinen ilmoittautuminen voi osoittautua loistavaksi apuvälineeksi.

3) Vetoa yleisön tunteisiin

Ihmiset eivät anna rahaa silloin, kun tuntevat olevansa siihen pakotettuja. Rahan antamisen tulisi lähteä yleisön omasta sydämestä. Tunteisiin vetoavat puheet, visuaaliset videot, innostavat haastattelut, vierailevat tähdet ja muu ohjelma saavat yleisön hiljenemään ja kuuntelemaan. Se auttaa rahan antajia sekä ymmärtämään, mihin he aikovat rahansa antaa, että samalla motivoimaan, houkuttelemaan ja innostamaan rahan lahjoittamiseen.

4) Motivoi palkinnoilla tai muilla kannusteilla

Joskus myös rahan lahjoittaminen vaatii motivaatiota. Tapahtumaan osallistujia voidaan motivoida esimerkiksi tarjoamalla lahjakasseja, ilmaista ruokaa ja juomaa, sekä näkyvyyttä. Myös tapahtumapaikan hyvä ilmapiiri, viihde ja mielenkiintoinen tapahtumaohjelma keräävät paikalle enemmän ihmisiä, jolloin myös suurempi lahjoitusten volyymi on todennäköisempää.